آخرین بروز رسانی: 12ام بهمن, 1401

نخ های سازگار با محیط زیست

چه نخ هایی با محیط زیست سازگار است ؟ این […]

چه نخ هایی با محیط زیست سازگار است ؟

این فرآیندها آب یا محیط زیست را آلوده نمی کند و به سلامت کارگران آسیب نمی رساند. نخ‌هایی که دوستدار محیط زیست هستند عبارتند از پشم گوسفند یا آلپاکا، Tencel، نخ پنبه‌ای ارگانیک، نخ فلکس/کتانی، نخ الیاف کنفی، نخ سویا، یا نخ بامبو.

هم نخ های کتان و هم نخ های الیاف کنف گزینه ای عالی برای سازگاری با محیط زیست هستند. قرن هاست که از این گیاهان برای الیاف و منسوجات استفاده می شود. هر دو گیاه حتی در خاک های ضعیف به راحتی رشد می کنند، آنها معمولاً به آبیاری اضافی نیاز ندارند. آنها برای رشد نیازی به آفت کش و کود ندارند و حتی کیفیت خاک را بهبود می بخشند.

گیاه شاهدانه یکی از گیاهانی است که سریع‌ترین رشد را دارد. محصول نهایی تجدید پذیر، زیست تخریب پذیر است و همچنین قوی و بادوام است.

متأسفانه شاهدانه متعلق به همان خانواده گیاه شاهدانه است. علیرغم اینکه اثرات مشابهی ندارند، در برخی از کشورها مزارع را به شدت تنظیم می کنند یا حتی کشت آن را ممنوع می کنند. از سوی دیگر در کشورهای دیگر یکی از سنتی ترین محصولاتی است که از آن منسوجات تهیه می شود.

بامبو به عنوان یک گیاه احتمالا دوستدار محیط زیست و پایدارترین ماده است. خیلی سریع رشد می کند، بدون نیاز به آبیاری، کود و آفت کش. هنگام برداشت، آن را قطع می کنند و گیاه از ریشه دوباره رشد می کند و حتی قوی تر می شود. باعث بهبود کیفیت خاک می شود.

با این حال، فرآیند تولید الیاف نساجی ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشد. اما فرآیندهای مکانیکی وجود دارند که کار فشرده‌تری دارند و می‌توانند منسوجات بامبو را بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید کنند.

پس کنف چیست؟ آیا این نخ ها با محیط زیست سازگار است ؟

نخ های سازگار با محیط زیست

کنف در واقع سابقه بسیار طولانی در استفاده به عنوان الیاف دارد، در واقع هزاران سال است که تقریباً در هر قاره ای کشت شده است . در لباس ها، طناب ها و در صنعت استفاده شده است .

کنف نوعی الیاف باست است که به این معنی است که یکی از تعدادی الیاف طبیعی است که از ساقه گیاهانی مانند کتان، جوت و گزنه به دست می‌آید. این پارچه دارای مزایای طبیعی مختلفی مانند گرم نگه داشتن شما در زمستان، خنک در تابستان و حتی محافظت از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش است . الیاف تولید شده از کنف خالص از نظر بافت شبیه به کتان است. همچنین می توان آن را با سایر الیاف طبیعی ترکیب کرد تا پارچه هایی با دوام کنفی و نرمی پنبه یا بامبو ایجاد کند.

اما چرا این همه هیاهو در مورد برگ سبز کوچک است؟ آیا واقعاً تفاوتی با سایر الیاف طبیعی دارد؟

چه چیزی پارچه کنفی را به گزینه ای پایدار تبدیل می کند؟

تصادفی نیست که کنف نام مستعار علف هرز را دارد. کنف یک گیاه با رشد متراکم است که به معنای واقعی کلمه هر گیاه رقیب را خفه می کند. این بدان معنی است که علف کش های شیمیایی خشن لازم نیست. کنف همچنین به طور طبیعی آفات را کاهش می دهد، بنابراین معمولاً به هیچ آفت کشی نیاز نیست. به طرز شگفت انگیزی 60 تا 70 درصد از مواد مغذی را که از خاک می گیرد، برمی گرداند. اما این همه ماجرا نیست. طبق همان مقاله، “وقتی فرآوری را به معادله اضافه می کنید، پنبه بیش از چهار برابر کنف آب مصرف می کند.”

کنف همچنین به مقدار نسبتاً کمی زمین برای کشت نیاز دارد. با توجه به راهنمای منسوجات پایدار ، این بدان معناست که می تواند تا دو برابر عملکرد فیبر در هکتار نسبت به پنبه تولید کند.

با این حال، مهم است بدانید که کنف همیشه به معنای ارگانیک نیست، بسیاری از کشاورزان هنوز از کودهای مضر برای محیط زیست استفاده می کنند. هنگامی که به دنبال کنف هستید، مطمئن شوید که ارگانیک است و مارکی را که قصد خرید از آن را دارید به طور کامل مطالعه کنید.

بنابراین از منظر زیست محیطی، مزایای کنف کاملاً واضح است. اما زمانی که ما شروع به پردازش محصول خام به پارچه می کنیم چگونه می توان مقایسه کرد؟

چگونه کنف به پارچه تبدیل می شود؟

این الیاف از طریق فرآیندی به نام “دوباره شدن” از پوست جدا می شوند. مراحل مختلف این فرآیند را می توان به صورت ارگانیک از طریق یک فرآیند مکانیکی که نیازی به مواد شیمیایی ندارد، انجام داد. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر پارچه کنفی را به صورت شیمیایی تولید می‌کنند، در فرآیندی که بر محیط زیست بسیار فشرده‌تر است، اما ساخت آن سریع‌تر و ارزان‌تر است.

بنابراین مرحله تولید کمی واضح تر است. اگرچه کنف یک محصول پایدار برای رشد است، اما هنوز باید مطمئن باشیم که فرآیندی که برای تبدیل گیاه به پارچه استفاده می‌شود، تاثیر کم دارد. تولیدکنندگان این مسئولیت را دارند که اطمینان حاصل کنند که فرآیند تولید آنها محیط، کارگران و مصرف کنندگان را در کنار سودآوری در نظر می گیرد.کنف همچنین در کاربردهای مختلف (از جمله نقش مهمی در آمریکای اولیه) سابقه جدیدتری دارد و تا عصر مدرن محصول بسیار ارزشمندی بوده است.

مواد غذایی و پلاستیک های زیست تخریب پذیر در حالی که واقعاً یک گیاه قابل توجه است، هدف این مقاله بررسی استفاده از الیاف کنف در تولید منسوجات و در نهایت پوشاک است. ما همچنین به پایداری کنف به عنوان یک محصول نگاه خواهیم کرد، اما شما را به تحقیق و بررسی برخی از نقش های دیگر این گیاه مهم تشویق می کنیم. شما بدون شک با توجه به کاربردهای فراوان و تاریخچه رنگارنگ کنف به مسیری چشم نواز و شگفت انگیز هدایت خواهید شد.

پایداری محصول:

هنگامی که این گیاه در همان زمین رشد می کند، دو برابر پنبه و شش برابر کتان فیبر تولید می کند. برای تولید همان مقدار فیبر به اندازه یک جریب کنف، به چهار هکتار درخت نیاز است. به عبارت دیگر، کنف می تواند 4 برابر مقدار فیبر یک جنگل با اندازه متوسط ​​تولید کند. چه فیبر طبیعی بسیار سازنده ای! از طرف دیگر درختان به 50 تا 500 سال نیاز دارند تا رشد کنند، زیرا کنف می تواند سالانه 3 تا 4 بار محصول دهد (تقریباً 100 روز چرخه زندگی). اگر به طور کامل نابودی جنگل های ما را متوقف نکنیم، کشت کنف می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

فیبر کنف:

حتی لوی اشتراوس که اکنون معروف است از یک بوم کنفی سبک برای شلوار جین اصلی خود استفاده کرده است. نام های بزرگی مانند پاتاگونیا، آدیداس، کالوین کلاین، جورجیو آرمانی و رالف لورن اخیراً محصولاتی را که از کنف تهیه می شود به بازار عرضه کرده اند.

الیاف با ارزش پایه، که به گیاه استحکام می بخشد، در هسته توخالی چوب مانند ساقه گیاهان در زیر قسمت بیرونی پوست قرار دارند. گیاهانی با ارتفاع بالا که بصورت متراکم رشد می کنند (تا 150 بوته در متر مربع)، و مناسب برای تولید الیاف پایه بلند اولیه هستند. طول الیاف کنف بین 3 تا 15 فوت طول گیاه است. طول این الیاف به طور میانگین ​​8 اینچ است. این الیاف در حال حاضر معمولاً با الیاف دیگر ترکیب می‌شوند. مانند کتان، پنبه، پشم، کتان یا ابریشم ترکیب‌های کنفی مدرن که امروزه برای صنعت پوشاک ایجاد می‌شوند، برای لمس کردن بسیار جذاب هستند.

فرآیند اصلی ایجاد پارچه کنفی برای پوشاک چهار بار است:
جداسازی فیبر
ریسندگی/ تبدیل الیاف به نخ
تمیز کردن / نرم کننده
رنگرزی / تکمیل

روش‌های سنتی سازگار با محیط زیست برای پردازش مکانیکی کنف هنوز در کشورهایی مانند رومانی و مجارستان استفاده می‌شود. روش‌های مدرن شامل فرآیندهای شیمیایی به جای فرآیندهای مکانیکی است که سریع‌تر، کار کمتر و در نهایت هزینه کمتری دارند. متأسفانه، تولیدکنندگانی وجود دارند که بیشتر به سود علاقه مند هستند و در نتیجه روش های شیمیایی را به جای محافظت از سلامت مصرف کننده و محیط زیست ما انتخاب می کنند. پس از آن خشک می شود تا فقط الیاف باقی بمانند. در اروپای شرقی، ابزار اولیه پردازش متکی به روش‌های ارگانیک سنتی از جمله فناوری جدید آنزیم‌های پاک‌کننده مبتنی بر بیولوژیک است. در مقابل، چین، تولید کننده پیشرو در جهان پارچه کنفی از روش های شیمیایی پردازش استفاده می کند.

روش ها و ماشین آلات تمیز کردن و نرم کردن ارگانیک در حال حاضر توسط تولید کنندگان منسوجات کنف دارای تفکر زیست محیطی در حال تحقیق و توسعه هستند. این باعث می شود پارچه بدون مواد آلی و شیمیایی باقی بماند و همچنین نرمی و دوام خود را حفظ کند، ویژگی که اغلب با استفاده از وسایل شیمیایی کاهش می یابد. رنگ روشن طبیعی فیبر شاهدانه از نیاز به استفاده از سفید کننده سمی کلر جلوگیری می کند. اگر روشن کردن کاملا ضروری باشد، یک جایگزین غیر سمی سازگار با محیط زیست، پراکسید هیدروژن است.

سازگاری با محیط زیست شامل رنگرزی و تکمیل منسوجات کنفی در سراسر جهان بسیار متفاوت است. در ایالات متحده، قوانینی وجود دارد که انواع رنگ ها و روش های رنگرزی مورد استفاده را تنظیم می کند، به ویژه در CA که خانه های رنگرزی زیادی وجود دارد. رنگ خود یکی دیگر از موارد است. محتوای سمی رنگ و همچنین دفع بیش از حد رنگ و مواد شیمیایی میزان آسیب وارده به محیط را تعیین می کند.

فرآیندهای شیمیایی وجود دارد که می توان در هر مرحله از تبدیل الیاف به پارچه و پارچه به لباس استفاده کرد. فرآیند رشد تنها نیمی از معادله در هنگام ایجاد پوشاک سالم ارگانیک و/یا پایدار است. مراحل مختلف فرآوری باید با استفاده از روش هایی انجام شود که سلامت محیط زیست و مصرف کننده را در نظر بگیرد.

نتیجه:

کنف را می توان از بسیاری جهات چیزی جز معجزه آسا در نظر گرفت. این منبع پایدار و به راحتی قابل تجدید برای غذا، پوشاک، انرژی و سرپناه استفاده می شود (بله سرپناه، کنف همچنین در ساخت مصالح ساختمانی استفاده می شود).

برای خرید انواع نخ های کنفی وارد فروشگاه شوید.
محصولات کنفی ما در صفحه اینستاگرام قابل مشاهده و بررسی می باشد.