آخرین بروز رسانی: 10ام شهریور, 1401

نخ پلی استر چیست؟

نخ پلی استر در صنعت نساجی بسیار نقش مهمی دارد

همه چیز را در مورد نخ های پلی استر بیاموزید

نخ های پلی استر
نخ های پلی استر با ریسندگی مذاب از مذاب پلیمری در دمای 265 درجه سانتی گراد به دست می آیند. در نخ های پلی استر، نواحی کریستالی و آمورف وجود دارد. آنها یک ماده ترموپلاستیک هستند. زنجیرها ساختار زیگزاگی دارند و توسط اتصالات واندروالس به یکدیگر متصل می شوند. در طول فرآیند خنک سازی، کریستالیزاسیون و جهت گیری زنجیره های پلیمری رخ می دهد.استحکام به درجه تبلور و جهت زنجیره ها بستگی دارد.

بنابراین جهت گیری زنجیره های ماکرومولکولی پس از سرد شدن با کشش بهبود می یابد. این منجر به مقادیر بالاتری از استحکام و مدول الاستیک می شود. اگر فیبر، مستقیماً پس از کشش، به سرعت خنک شود، ساختار منجمد می شود. این اثر را می توان با افزایش دما معکوس کرد.

الیافی که می توان در معماری نساجی استفاده کرد، به عنوان مثال، ترویرا با استحکام بالا است.

نمودار پلی استر دارای سه ناحیه مشخصه است: در قسمت اول، زوایای ظرفیت باز می شود، به این معنی که زاویه زنجیره زیگزاگ گسترده شده است. در ناحیه دوم، زنجیره ها شروع به استخراج خود از مناطق بی شکل می کنند. در ناحیه سوم، گیر کردن زنجیرهای کشیده شده شروع می شود و رشد نواحی کریستالی رخ می دهد که منجر به یک اثر سفت شدن می شود.

پلی استر با مقاومت بالا دارای استحکام کششی حداقل 1000 نیوتن بر میلی متر مربع و مدول الاستیک تا 15000 نیوتن بر میلی متر مربع است.

نخ های پلی استری که برای پارچه های غشایی استفاده می شوند رنگدانه ندارند و بنابراین به اشعه UV و نور حساس هستند.

در برخی موارد که پارچه های پلی استر به خوبی در برابر آب توسط پوشش محافظت نمی شوند، ممکن است فتیله ایجاد شود. رطوبت به خودی خود به نخ حمله نمی کند، اما مواد خطرناک را به داخل مواد منتقل می کند.

برای محافظت از پلی استر از فتیله، ممکن است با نخی به اصطلاح کم فتیله مبله شود. از دیگر پوشش هایی که می توان با پارچه های پلی استر ترکیب کرد نئوپرن و سیلیکون است. هر دوی آنها الاستومر (مواد لاستیکی مانند) هستند که نمی توان آنها را جوش داد اما می تواند ولکانیزه شود.

 

پلی استر می تواند به شکل پلاستیک و الیاف باشد. مواد پلی استر پلیمرهایی هستند که بطری های پلاستیکی نشکن را می سازند که آب بطری و نوشابه را در خود نگه می دارد. سپس این الیاف کوتاه به هم می پیچند تا نخی به اندازه دلخواه تولید شود. تولید پلی استر تابیده مقرون به صرفه است و معمولاً یک نخ کم هزینه است.

برای خرید انواع طناب پلی استر وارد فروشگاه شوید.

محصولات کنفی ما در صفحه اینستاگرام قابل مشاهده و بررسی می باشد.

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه